Summer School 7-11 September 2020
Diagnosis in Heritage Science: 3. Focus on paintings

summer school scich

The Summer School includes a program of multi-disciplinary studies within one week. The School will be held at the Department of Chemistry of the University of Pisa, and is designed to train graduated students (Master’s degree), in particular PhD students, with interests in Heritage Science. The Summer school aims at providing students from different educational backgrounds (graduates in the fields of technical-scientific and humanistic) the specific skills to start and develop projects for proper diagnosis and conservative management of Cultural Heritage. The school provides lessons to transmit knowledge for the characterization of materials, for the techniques suitable for their characterization, for the assessment of their state of alteration. Special attention will be paid to the study of products and technologies to be used in conservation. Each year the School will be dedicated to a different topic within Heritage Science. In 2020, the school will be focused on the study of paintings.
Further information can be found here www.unipi.it/summerschool

lacona 2020

LACONA XIII "Lasers in the Conservation of Artworks" - Sesto Fiorentino 14/09/2020, Florence 15-18/09/2020

LACONA XIII includes two closely related initiatives: the Workshop "Photonics for Diagnostics and Conservation of Cultural Heritage", which will take place in the CNR Area of Sesto Fiorentino (Florence), Italy, on September 14, 2020 and the Conference, which will be held in Florence, at the Auditorium of Santa Apollonia, 15-18 September 2020. Participants can register to one or both initiatives.

cattedrali 2019 265

Il 18 e il 19 ottobre 2018 a Pisa si terrà il Convegno Internazionale delle Cattedrali Europee, ideato e organizzato dall’Opera della Primaziale Pisana. Il tema per questa VIII edizione è “Musealizzazione, conservazione, sostituzione delle opere d’arte”. Si confronteranno sul tema i rappresentanti degli enti che gestiscono alcune importanti cattedrali europee e i complessi monumentali annessi, dialogando anche con istituti di restauro tra i più importanti del territorio italiano, e con alcune associazioni che operano nel mondo dei musei a livello nazionale e internazionale.
Scarica il programma dell’evento

leonardo 265

Leonardo and his circle:
Painting technique in the light of restorations and scientific studies
Convegno organizzato dall'Accademia Nazionale dei Lincei
Data: 29.11.2019 / 30.11.2019
Luogo: Palazzo Corsini - via della Lungara, 10 - Roma
Tipologia: Convegno, Seminario o Tavola rotonda
Serie: 500 anni dalla morte di Leonardo da Vinci
Visualizza il programma

aplar 07

APLAR è il nome del Convegno dedicato alle applicazioni laser nel restauro, settore dei beni culturali dal quale è stato derivato l'acronimo. Nato nel 2007, in occasione della prima edizione tenutasi a Vicenza, il Convegno APLAR ha l’obiettivo di costituire un punto di riferimento e il veicolo per la disseminazione di pratiche, informazioni, ricerche, metodologie nel campo della conservazione e del restauro dei beni storici e artistici. La sua principale finalità è quella di raccogliere e mettere a confronto le esperienze pratiche e quelle di ricerca, creando sinergie tra il ‘saper fare’ della collettività italiana e quella estera sul tema dell’ablazione laser.

kha

In questi giorni la tomba di Kha e Merit del Museo Egizio è stata protagonista di un’indagine innovativa, mai eseguita prima d’ora in un museo: la ricerca del “profumo” di una serie di reperti di circa 3500 anni fa e appartenenti al corredo funerario rinvenuto integro nel 1906 che rappresenta uno dei principali tesori della collezione egittologica torinese. Nel quadro di un progetto europeo di ricerca, un team di chimici dell’Università di Pisa, in collaborazione con gli archeologi e i curatori del Museo, ha analizzato in modo del tutto non invasivo, senza prelevare alcun campione, il contenuto di più di venti vasi.

SCICH
SCIence for Cultural Heritage